Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Recenzia návratu prvého Avengera

Napísal na 6. apríla 2014

Na počiatku bol najväčší celosvetový vojnový konflikt v histórii ľudstva, boj proti nacistom a program na tvorbu Supervojakov. Jeden z uchádzačov bol Steve Rogers. Nemal však fyzické predpoklady na to, aby práve on bol tým „vyvoleným“. Nedal sa však odradiť neúspechmi a niekoľko nešťastných pádov a jeho odhodlanie z neho nakoniec spravili toho správneho adepta na pomoc USA v druhej svetovej vojne. Z mladého vojaka sa stal Captain America – vojak s nezničiteľným štítom a schopnosťami, ktoré len tak hocikto nemá…Captain-America-The-Winter-Soldier-Chris-Evans

Tvorcovia druhej časti nás privádzajú na aktuálne miesto pobytu. Po udalostiach z Avengers: Pomstitelia sa Chris Evans vracia v hlavnej úlohe príbehu, ktorý je temnejší a ponurejší ako všetky doterajšie filmy od Marvela. Niekoľko šťastlivcov už malo možnosť pozrieť si vyše dvojhodinové dobrodružstvo v predstihu. Ohlasy boli vynikajúce. Zväčša sa nechali počuť, že ide o „najlepší film celej série“. Už z ukážok (ktoré sa na nás valili v nehanebnom množstve) sme mohli usúdiť, že to nebude len odľahčená zábava prepletená občasnou akciou (ako napríklad druhý Thor či druhý Iron Man). Captain America: Zimný vojak je „miešanec“ žánrov, v prvom rade je to ale politický triler. Hlavní hrdinovia sa budú biť za pravdu, je teda logické, že veliť im bude stelesnenie patriotizmu a ideálov spravodlivosti, Kapitán America.

15-action-packed-photos-from-captain-america-the-winter-soldier   Už v prvej scéne  vidíme nováčika v tejto sérii, Sama Wilsona (alebo Falcona, ak chcete), ktorého sa zhostil Anthony Mackie (Pain and Gain, oscarový Smrť čaká všade). Bývalý vojak dostal kvalitné vybavenie do boja, vrátane krídel, ktoré zaručujú nový rozmer akčných scén. Ešte viac priestoru dostala Scarlett Johansson ako Čierna Vdova. Tú stále môžeme „počuť“ v našich kinách v Her. Týždeň po jej sexi hlase si chlapi môžu poslintať aj nad zvyškom slečny Johanssonovej, ktorá je vo fyzických súbojoch lepšia než drvivá väčšina mužov. Nečakane veľký priestor dostal aj Nick Fury (Samuel L. Jackson). Svoj štandard (teda nadpriemer) odohral aj Robert Redford (Všetko je stratené, Zaklínač koní). Ten dodal (na komiksom inšpirovaný film) netradičnú vážnosť scénam, v ktorých sa objavil.

Captain-America-The-Winter-Soldier-20-1280x853  „Dvojka“ príbehu s prvým Avengerom je minimálne o triedu lepšia ako „jednotka“. Hlavný hrdina dostáva viac priestoru predviesť svoje nadľudské schopnosti (keďže v predchádzajúcich filmoch hral skôr prvé husle jeho štít). Väčšia sila v úderoch, dopady z veľkých výšok bez zranenia či brilantný boj zblízka. Zvlášť pôsobivá (a pre klaustrofobikov desivá) je scéna vo výťahu, kde Steve Rogers odoláva presile niekoľkých cvičených zabijakov. Oproti prvému príbehu, ktorý sa odohráva približne 70 rokov po prvom, pokročila technika natoľko, že scény vyzerajú miestami ako zo sci-fi príbehov. Časový posun si všímame pri pár detailoch, keď sa Steve Rogers ťažšie zžíva s aktuálnymi trendami a napríklad „to naj“ za posledné roky si zapisuje do zoznamu, ktorý nosí pri sebe. Bohužiaľ, nechýba ani otravný product placement, ktorý by v prvej časti, odohrávajúcej sa v minulosti, nemal zmysel.

new-captain-america-trailer-shows-off-winter-soldier-villainCaptain America: Zimný vojak je rozhodne najpodarenejší film zo všetkých, ktoré nám Marvel ponúkol. K dokonalosti však má ďaleko. Kladné postavy sú síce vykreslené perfektne (chémia medzi Scarlett Johansson a Chrisom Evansom je nevídaná), záporné však zaostávajú. A nie je to prvýkrát. Podtitul „Zimný vojak“ už dopredu prezrádza, kto bude hlavným súperom Americu. V prvej polovici sa však zamaskovaná postava takmer neobjavuje a za celú minutáž sa o nej dozvieme naozaj len minimum. Zamieša síce kartami, stále však nie je dostatočne výrazná. Najlepším záporákom tak zrejme zostane Loki z Thora, ani to však nebol „ukážkový zloduch“. Prezradiť snáď môžeme to, že Zimný vojak má vlastnosti takmer identické s Captainovými a (prekvapivo) ani štít nie je to, čo ho môže zastaviť.

Chris_Evans-Captain-America-Photo-1  Napriek tomu, že sa do popredia dostáva hlavná zápletka, ktorá má dopad na celé budúce dianie vo filmoch z Marvel universa a z komiksovej predlohy sa stáva temný triler, ochudobnení nie sú ani fanúšikovia akčných scén. Šikovná kamera, zaujímavé využitie štítu vo viac či menej prekvapivých situáciách, výbuchy, monštrózne lietajúce stroje, ale aj súboje s využitím rôznych bojových umení ponúka režisérska dvojica Russovcov ako dôležitú súčasť vážneho diela, ktoré možno neulahodí úplne každému. Viac vtipných momentov určite prinesú Strážcovia Galaxie na konci leta. Viac o nich niekedy nabudúce.

spke   Captain America sa zmenil. A to nielen kvôli novému obleku. Už to nie je naivný mladík vstupujúci do armády. „Nová doba“ ho učí zvykať si na novinky 21.storočia. Zmenil sa aj obraz Avengerov. Tretí Iron Man bol o osobnom boji Tonyho Starka. V najnovšom príspevku do série nie je jasné, na koho sa ešte dá spoľahnúť. Snímka so špionážnou zápletkou nasadila latku vysoko. Prekvapila, potešila, nesklamala. A preto je hodnotenie zaslúžene vysoké.

Hodnotenie: 90%

Spáchal: Ján Janočko

Pokračovať v čítaní