Aktuálna pieseň

Názov

Umelec

107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!



107, 2 FM - LADÍME S VAMI. VŽDY A VŠADE!

Background

Robiť film nie je holubník! a.k.a Film? We take it seriously!

Napísal na 13. apríla 2016

Tento slogan patrí 5. ročníku intenzívneho vzdelávacieho a networkingového podujatia – Visegrad Film Forum (VFF) 2016, ktoré sa začalo v utorok – 5. apríla. Organizátori si pre nás pripravili aj tentokrát pestrý päťdňový program plný master classov s profesionálmi, workshopov, diskusií a nechýbalo ani priemietanie študentských filmov. A kde? Samozrejme, v priestoroch Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v našom hlavnom meste . Aj holuby sa prišli pozrieť!

VFF vzniklo v rámci fesivalu študentských filmov Áčko, ktorý pripravuje každý rok iný ročník študentov produkcie na VŠMU. Organizátor Jakub Viktorin: „Chceli sme niečo viac medzinárodné ako sprievodný event v rámci festivalu Áčko. Tento nápad vyšiel, lebo sme pozvali mnoho zaujímavých ľudí. Dali sme sa na to aj po druhý raz. Napokon sme sa  ale rozhodli, že budeme pokračovať samostatne a od festivalu Áčko, ktoré je na jeseň, sme sa oddelili. VFF je teda na jar a už tretíkrát samostatne.“ Viktor vždy dbá na výber hostí, aby sme sa dozvedeli čo najviac o rôznych filmových profesiách. A veru aj tento rok pribudlo na zoznam hostí sedem významných mien.

10366169_1183885918303050_2654770825416173350_n (1)

Prvý a druhý deň…

V utorok večer odštartovalo VFF premietanie filmu Lászlóa Nemesa Šaulov syn (Son of Saul) o holokauste, na ktorom spolupracoval maďarský architekt László Rajk. Po uvítacom premietaní sa všetci učastníci VFF presunuli na afterparty do KC Dunaj, kde sa mohli lepšie zoznámiť. Pozrite si video.

Rozhovor S Lászlóm Rajkom

Rozhovor S Lászlom Rajkom.

Na druhý deň ráno sa síce ťažšie vstávalo, ale prebral nás maďarský architekt, produktový dizajnér a profesor na SZFE v Budapešti László Rajk. Počas master classu sa zameral predovšetkým na film Šaulov syn a porozprával nám, ako prebiehalo natáčanie a akým spôsobom sa ako architekt spolupodieľal na tvorbe filmu. Samozrejme pracoval aj na mnohých iných maďarských a medzinárodných projektoch, ako napr. Muž z Londýna (Man from London), Turínsky kôň (The Turin Horse), Preľud (Mirage) a taktiež aj na filme Ridleyho Scotta Marťan (The Martian), ktorý natočili nedávno v Maďarsku. Ak vás zaujíma, ako začal László spolupracovať na filmoch a na ktorý film je najviac hrdý, vypočujte si nahrávku:

 

Martin Žiaran

Martin Žiaran

Druhým hosťom VFF bol najúspešnejší slovenský kameraman súčasnosti a člen Asociácie slovenských kameramanov Martin Žiaran. Počas master classu sme mohli vidieť ukážky z jeho najúspešnejších filmov: bakalársky film Monštrancia (cena za nejlepšiu kameru na medzinárodnom festivale študentských filmov Áčko 2006), film Hany (cena českej filmovej kritiky 2014) a nakoniec film Čistič (hlavná cena ASK Kamera 2015). V súčasnosti sa venuje tvorbe hraných seriálov ako Mesto tieňov, Kriminálka Anděl, Dr. Ludsky… To, ako sa Martin stal kameramanom a čo odporúča študentom, ktorých baví kamera, sa dozviete v nasledujúcej nahrávke:

 

Napokon utorok zakončili premietanie dva dokumentárne filmy poľského režiséra Bartosza Konopku, a to Rabbit á la Berlin a The Art of Disappearing. Nechýbala ani afterparty v KC Dunaj. Opäť si môžete pozrieť video.

Tretí deň…

Bartosz Konopka

Bartosz Konopka

Po výbornom žúre sme vo štvrtok ráno opäť pokračovali v zaujímavých master classes. Ďalším hosťom bol jeden z najviac oceňovaných mladých poľských režisérov Bartosz Konopka, ktorý sa venuje dokumentárnym filmom. Zaujímavosťou je, že najprv pracoval ako novinár, a preto sa vlastne našiel v dokumentárnych filmoch. Počas master classu sme sa bavili o jeho navýznamnejšom krátkom dokumentárnom filme Rabbit à la Berlin (premietaný v stredu večer), ktorý bol nominovaný aj na Oscara. Spolu s kolegom Piotrom Rosolowskim vytvorili tento veľmi neobyčajný film, ktorý prezentuje súčasnú históriu z veľmi zvláštneho pohľadu – cez zajace. „Nikto ešte predtým takýto dokumentárny film nevytvoril. Vymysleli sme tento alegoricko – dokumentárny žáner, a museli sme vtvoriť aj vlastný jazyk –  trvalo nám 4 roky, kým sme film dokončili.“ povedal Konopka. Počas diskusie tiež priznal, že jeho veľkým vzorom je práve nasledujúci hosť VFF, a to Agnieszka Holland. Ak vás zaujíma, čo odkázal budúcim režisérom, vypočujte si nahrávku.

 

Agnieszka Holland

Agnieszka Holland

Dá sa povedať, že „čerešničkou na torte“ celého podujatia VFF bola poľská režiérka Agnieszka Holland, ktorá nás prekvapila nielen dokonalým ovládaním angličtiny, ale aj slovenčiny. Študovala totiž na pražskej FAMU a manžela má Slováka.  Počas svojej 40-ročnej kariéry režírovala viac ako 30 filmov. Z nich tri získali aj nomináciu na Oscara – film Európa, Európa (1991) za najlepší scenár a filmy Angry Harvest (1985) a V tme (2011) získali nomináciu na najlepší zahraničný film. Venuje sa aj populárnym TV seriálom a mini-seriálom, ako napr.: Zločin (The Killing), Dom z kariet (House of Cards) a Treme. Na začiatku jej master classu sme mohli vidieť aj jej diplomový film z čias, keď študovala na FAMU – Hřích boha, ktorý mal na tie časy veľmi provokatívnu pointu. Ďalej priznala, že má pocit, že súčasná európska kinematografia uteká pred najdôležitejšími otázkami. Tých pár politických filmov, ktoré boli natočené, sú podľa nej až príliš zjednodušené. Jej špeciálny master class však nebol iba o „kríze obsahu“ vo filmoch. Rozprávala aj o tom, ako dokázala obhájiť svoje postavenie popri veľkých koprodukciách, ale aj o vnímaní filmu ako „mosta“ do sŕdc a myslí ľudí. Na konci si Agnieszka zaslúžila naozaj veľký potlesk.

Počas master classu Agnieszky bola sála plná.

Počas master classu Agnieszky bola sála plná.

Večer sa premietal druhý Agnieszkin film v koprodukcii – Horúčka – Fever (1981). Je to film, ktorý ukazuje dôležitú poltickú situáciu v Poľsku v roku 1905. Potom sa účastníci VFF poslednýkrát presunuli do KC Dunaj. Video zo štvrtku si môžete porieť tu:

Štvrtý deň…

Kartiel Schory

Kartiel Schory

V piatok bol rámci VFF Audience development and film literacy day a vstup bol pre všetkých zadarmo. Počas tohto dňa bolo cieľom odpovedať na otázku, prečo európske filmy nie sú schopné získať väčšie publikum. Tvorcovia rôznych programov a vzdelávacích projektov z rozličných krajín nám prišli ukázať formy a možnosti na zvyšovanie povedomia o audiovizuálnej kultúre a filmovej gramotnosti v každom veku, počnúc deťmi a študentmi. Po prezentácii projektov nasledovala moderovaná diskusia na tému, aké sú ich príležitosti a riziká v národnom (lokálnom) a európskom kontexte.

Súčasťou tohto špeciálneho programu bola aj master class riaditeľa Izraelského fimového fondu Katriela Schoryho, ktorý je celosvetovo uznávaným expertom v tejto oblasti.  Počas  17 rokov financoval viac ako 230 filmov, ako napr. Valčík s Bašírom či Libanon.

Diana Tabakov

Diana Tabakov

Moderátorkou Audience development and film literacy day bola Diana Tabakov, vedúca akvizícii medzinárodnej platformy Doc Alliance Films, zakladateľka projektu My street films, kurátorka týždenných online programov na DAFilms a dokumentárnych programov v rámci ďalších kultúrnych inštitúcií (kino Světozor).

Štvrtý deň ukončilo premietanie filmu Snehulienka: Iný príbeh (Blancanieves) a taktiež afterparty, ktorá už nebola v KC Dunaj, ale po prvý raz v Klube spisovateľov Arthur. Pozrite si video z piatkového programu:

Piaty deň…

Paco Delgado

Paco Delgado

Piaty ročník VFF sa symbolicky konal až päť dní v porovnaní s minulými ročníkmi, keď to boli len štyri. V tento bonusový deň sme sa mohli stretnúť ešte s ďalšími dvoma hosťami. Predpoludním nám o svete kostýmov porozprával medzinárodne uznávaný kostýmový výtvarník z Kanárskych ostrovov Paco Delgado. Za svoju prácu v tejto oblasti získal dve nominácie na Oscara – za film Bedári v roku 2013 (Les Misérables) a za tohtoročný film Dánske dievča (The Danish Girl). Taktiež vyhral Európsku fimovú cenu za kostýmy vo filme Snehulienka: Iný príbeh (Blancanieves) v roku 2013. Paco spolupracoval aj s režisérmi ako je Pedro Almódovar, Aljandro González Iñáritu a Tom Hooper.

Fridrik Thór Fridriksson

Fridrik Thór Fridriksson

Posledným hosťom na VFF bol režisér, producent, scenárista a herec Fridrik Thór Fridriksson z Islandu. Nikdy neštudoval na žiadnej filmovej škole, no vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam v režírovaní sa stal známym na celom svete. Svoju kariéru začal experimentálnymi a dokumetárnymi filmami v 80. rokoch. Prvý film v koprodukcii – Biele veľryby (White Whales) natočil v roku 1987. O štyri roky neskôr bol jeho druhý film v koprodukcii, Deti prírody (Children of Nature), nominovaný na Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Bol to prvý film na Islande, ktorý získal nomináciu na Oscara.

Piaty ročník VFF sa skončil premietaním filmu Biele veľryby od Fridrikssona a po premietaní nasledovala už tradične záverečná zábava v Klube spisovateľov Arthur. Posledné video si môžete pozrieť tu:

Záverečná zábava v Klube spisovateľov Arthur

Záverečná zábava v Klube spisovateľov Arthur.

Celé podujatie VFF má už piaty rok „pod palcom“ výkonný riaditeľ Boiler, o.z. Jakub Vitorín. Nevedel nám sľúbiť, či bude aj šiesty ročník VFF, ale zato nám prezradil mnoho iných zaujímavých vecí.

Organizátor Jakub Viktorín

Organizátor Jakub Viktorín.

Film nie je žiadny holubník.

Holub pred VŠMU – ale robiť film nie je holubník.

 

Foto: Visegrad Film Forum (Facebook), Lenka Križanová, Petra Pupalová


Pokračovať v čítaní